الرئيسية اخبار ننشر أول صورة لضابط الإسكندرية المتورط في الإعتداء على محامي

ننشر أول صورة لضابط الإسكندرية المتورط في الإعتداء على محامي

2328
0

ينشر موقع “محاماة نيوز” أول صورة لضابط الشرطة المتورط في واقعة الإعتداء على محامي داخل قسم شرطة المنتزة بمحافظة الإسكندرية، بحسب ما تم تداوله من جانب بعض المحامين، وذلك بعد صدور قرار بوقفه عن العمل.

وشهدت مواقع التواصل الاجتماعي ثورة غضب في صفوف المحامين، وذلك على خلفية الاعتداء على أحد زملاءهم داخل قسم شرطة المنتزة بمحافظة الإسكندرية، ويرصد موقع “محاماة نيوز” جانب من ردود الفعل الغاضبة.

وقال المحامي محمد صالح: “بخصوص زميلنا الاستاذ الخلوق محام اسكندرية موضوع وقف عن العمل بالنسبة للضابط المعتدي ومأمور القسم ده مسكن يفتقر الي مفعوله لان مش مفترض ده يتم في واقعة شروع في قتل، وتعدي علي محام اثناء تأدية عمله وانتهاك حرمته الشخصية في وجود اخته كل ده مش مخالفة ادارية هنوقفهم عن العمل يومين عشان نهدي الدنيا الامر ابعد من كده، لابد من احالة كل المعتدين علي الزميل الي النيابة العامة بتحقيق عادل يستلزم ضبط واحضار كل المعتدين علي الزميل الفاضل وحبسهم احتياطيا لحين انتهاء التحقيقات .. نطلب العدل القانون، ومطلوب ثورة لتفعيل قانون المحاماه وحصانة المحامين امام جهات عملهم
وقفة تضامنيه مع المحامي في كافة النقابات الفرعية والنقابة العامة غدا السبت وعمل شير لتلك الوقفات علي أعلى مستوي مش كل مره تخلص بشاي بالياسمين شكلنا بقي وحش وافتقدنا كرامة المحامي كمان هنشتغل في جو عصابات؟!”.

وعلقت المحامية عزة جاد، على بيان نقابة محامين الإسكندرية، بقولها: “جميل جدا بس احنا بنطالب بتطبيق القانون للاخر وخاصة اخر سطر فى البيان تقديم المتهم لمحاكمة جنائية عادلة.. للاخر للاخر زى اى واقعةعلى سبيل المثال لا الحصر واقعة محمد المولى مثلا مش اكتر والله”.

ومن جانبها قالت المحامية عبير أيمن: “توقفوا حتي صدور قرار بحبس الظابط.. توقفوا لأجل كرامتنا حتى تعود الينا حقوقنا متضامنه مع محامي الإسكندرية”.

وقال المحامي مؤمن الغول: “لو معرفتوش تجيبو حق زميلكم بالقانون وبالورقه والقلم اقفل مكتبك وشوفلك شغل تاني علشان انت مش عارف تجيب حقك هتجيب حق موكلك ازاى والشغل كتير متقلقوش”.

التعليقات

من فضلك ادخل تعليقك
من فضلك ادخل اسمك هنا